Nuffnang Advertisement

Friday, July 13, 2012

Makanan - Kawan atau Musuh?


Makanan adalah rakan kita atau musuh dalam selimut?

Manusia memerlukan makanan (dan minuman) untuk hidup. Makanan memberi kita khasiat, vitamin dan mineral untuk proses menghasilkan tenaga. Tenaga ini diperlukan untuk melakukan segala aktiviti fizikal dan biologi dalam badan. Zat-zat dari makanan juga diperlukan dalam proses menghasilkan sel-sel baru dan membentuk sistem imunisasi. 

Kita haruslah mengambil makanan yang sesuai dengan tahap aktiviti fizikal kita. Sebagai contohnya orang yang bekerja berat seperti membuat bangunan dan mengangkat barang memerlukan makanan yang lebih dari orang yang bekerja pejabat (dan berhawa dingin). Tetapi ini tidak selalunya berlaku. Betul tak? 

Apabila badan kita mendapat jumlah input (makanan) yang lebih dari diperlukan maka ia disimpan sebagai fixed deposit. Lebihan dagangan inilah yang akan disimpan di perut, lengan, peha, leher dan bumper belakang. Lama kelamaan berat kita akan bertambah dan berlebihan dari yang sepatutnya.

Tak perlu saya bercerita panjang lebar kerana anda juga lebih arif tentang penyakit yang berkaitan dengan berat berlebihan dan kurang aktiviti fizikal. Sekadar menyebut beberapa nama: sakit jantung, strok, kencing manis dan darah tinggi. Ini semua penyakit orang terlebih makan. 

Jadi adakah anda masih menganggap makanan sebagai teman karib anda? Cer cerita..





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...