Nuffnang Advertisement

Wednesday, August 17, 2011

Cabaran Buffet & Pasar Ramadhan

Selain dari menahan lapar dan dahaga bulan Ramadhan juga sinonim dengan pesta makanan. Sebut sahajalah apa sahaja jenis makanan pasti boleh didapati dibulan yang mulia ini. Bukan sahaja makanan tempatan malah makanan antarabangsa seperti dari negara-negara Arab dan timur tengah. Jadi godaan untuk makan berlebihan adalah lebih hebat tak kala azan maghrib berkemundang sehinggalah masuk waktu imsak.

Ditambah pula dengan jemputan ke buffet-buffet ramadhan yang bersepah disekitar ibukota. Hotel-hotel dan restoran-restoran sudah awal-awal lagi mempromosikan hidangan buffet ramadhan mereka. Ada yang mempromisikan sehingga 100 jenis hidangan yang bakal disajikan. Larat ke nak makan semua ini?

Bagi yang berbuka dirumah pula godaan ke pasar ramadhan pasti menggamit nafsu untuk membeli berbagai jenis hidangan yang menyelerakan. Ayam percik, roti John, murtabak sudah bagaikan satu kemestian. Kadang-kadang yang dibeli melebihi dari apa yang mampu dimakan ketika berbuka puasa.

Jadi bagaimana ingin mengurangkan berat badan dibulan puasa sedangkan godaan dan cabaran untuk makan berlebihan lebih hebat dari bulan-bulan lain. Ada tak antara kita yang bertambah berat badannya dibulan puasa ini?

Jika anda terpaksa juga dijamu dengan berbagai jenis hidangan semasa berbuka apa kata anda ingat dengan amalan kesederhanaan. Tak salah menjamah sesuatu makanan tapi ambillah dengan kuantiti yang sedikit. Sekadar untuk merasa sahaja. Tahu bila untuk berhenti makan.

Satu lagi kaedah ialah dengan mengambil makanan tambahan fiber dari chitosan. Chitosan ialah sejenis fiber dari sumber laut seperti udang dan ketam. Fiber dari chitosan bersifat ion positif berbanding fiber dari sumber lain yang bersifat negatif atau neutral. Cas positif ini akan lebih mudah menarik lemak dan minyak dalam sistem penghadaman yang bersifat negatif. Jadi lemak dan minyak ini akan kurang diserap dalam badan dan dibuang melalui sistem perkumuhan.

Jadi jika anda bercadang untuk mengurangkan berat badan, apa kata anda amalkan supplement yang mengandungi fiber dari chitosan. Salah satu supplement yang mengandungi chitosan ialah FibreNet dari syarikat Pharmanex.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...