Nuffnang Advertisement

Monday, December 12, 2011

Ujian Darah Selepas 2 Bulan

Pada bulan September 2011 yang lalu, saya telah melakukan ujian darah untuk mengenal pasti paras glukos dan kolestrol saya. Hasilnya tidak berapa baik kerana paras kolestrol saya berada di paras bahaya. Anda boleh lihat di sini.

Doktor membekalkan saya ubat Crestor Rosuvastin untuk membantu mengurangkan paras kolestrol. Namun ubat sahaja tidak berkesan tanpa mengawal pemakanan. Antaranya saya harus mengurangkan pengambilan daging merah dan makanan laut seperti udang, kerang dan ketam. Elakkan makanan bergoreng dan berminyak. Pastikan juga senaman dilakukan sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. 

Selepas 2 bulan saya sekali lagi melakukan ujian darah untuk mendapatkan keputusan terkini.

Di bawah ialah perbandingan antara 2 ujian tersebut.


Nampaknya saya masih ada 2 tanda aras yang masih berwarna merah. Usaha pengambilan ubat dan mengawal pemakanan setakat ini berkesan dalam menurunkan beberapa tanda aras. Lebih usaha harus dilakuan bagi mendapatkan keputusan yang lebih baik untuk ujian akan datang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...