Nuffnang Advertisement

Saturday, February 5, 2011

Sarapan Pagi Yang Sihat..

Nasi lemak memang sinonim dengan sarapan pagi utama rakyat Malaysia. Ada nasi lemak bungkus dan ada nasi lemak berlauk. Kalau nasi lemak standard biasa harganya adalah RM1. Kalau berlauk harganya bergantung kepada lauk apa yang anda pilih. Sekitar RM3 ke RM5.

Rakyat Malaysia bukan sahaja makan nasi lemak untuk sarapan, malah untuk makan tengahari dan juga malam. Kadang kala sehingga subuh pun masih ada orang berniaga nasi lemak.

Tapi tahukah anda bahawa satu hidangan nasi lemak (230gm nasi sahaja) mengandungi lebih kurang 400 kalori. Wow, banyaknya. Satu sesi senaman 30 minit baru membakar lebih kurang 100 kalori. 2 jam senaman baru burn semua kalori nasi lemak tadi.

Selain itu sarapan utama rakyat Malaysia lain yang tidak kurang hebatnya ialah roti canai. Satu keping roti canai (135 gm roti sahaja) memberi anda lebih kurang 300 kalori. Wow, lagi satu jam setengah senaman untuk burn kalori roti canai.

Jadi apa pilihan yang kita ada untuk sarapan yang sihat?

Satu pilihan yang mungkin sesuai ialah sandwich roti 'wholemeal', salad dan tuna. Mungkin kena korban masa sikit untuk membuatnya. Tapi berbaloi kalau dibandingkan jumlah kalori dalam sarapan popular yang lain.

Tapi kalau dah malas sangat tuang je 'corn flakes' campur susu rendah lemak,


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...