Nuffnang Advertisement

Saturday, June 4, 2011

Syoknya Tidur

Bestnya kalau dapat tidur lama-lama di hujung minggu ni. Lagi best kalau hujan turun selebat-lebatnya belah pagi. Confirm tarik selimut sampai ke petang. Kan bagus kalau hari-hari boleh macam ni.

Sebenarnya setiap manusia yang sihat hanya memerlukan 6 ke 8 jam tidur sahaja sehari. Jadi kalau anda tidur dari pukul 10 malam, seeloknya anda bangun dalam pukul 6 pagi. Tidur yang sempurna akan memastikan anda bangun dengan segar dan bersedia untuk menghadapi aktiviti harian. Tetapi kenapa masih ada yang merasakan mereka tidak mendapat tidur yang cukup? Tidur adalah aktiviti normal dimana badan kita melakukan proses pemulihan selepas seharian melakukan berbagai aktiviti. Otot dan otak kita juga melalui proses pemulihan untuk memastikan kita bersedia untuk hari esok. Mungkin sebab itulah ubat dan tidur amat sinonim.

Kurang tidur menyebabkan system pertahanan tubuh anda menjadi lemah. Otak kita juga akan menjadi kurang bertindak balas dan mudah melakukan kesilapan. Sebarang kerosakan pada sel-sel badan juga tidak dapat dibaik pulih dengan sempurna.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...