Nuffnang Advertisement

Saturday, July 16, 2011

Adakah Anda Menggunakan Beg Kitar Semula?

Jangan lupa, hari ini adalah hari Sabtu dan juga hari tanpa beg plastik. Adakah anda mengamalkannya?

Kempen ini telah dimulakan dengan kerjasama beberapa pasaraya besar dan beberapa rangkaian kedai runcit. Jika pengguna masih inginkan beg plastik mereka harus membayar sebanyak RM0.20 dan wang ini akan disalurkan kembali untuk projek alam sekitar.

Ramai juga yang merungut menyatakan bahawa usaha ini akan menyusahkan pengguna. Tapi jika difikirkan kembali usaha sekecil ini sebenarnya adalah satu langkah ke arah masa depan alam sekitar yang lebih bersih.

Bayangkan jika sebuah keluarga setiap kali ke pasaraya akan membawa balik sekurang-kurangnya lima beg plastik. Jika setiap minggu sebuah keluarga itu membeli-belah mereka akan mengumpul 240 helai bag plastik. Dan setiap bag plastik yang dibuang akan mengambil masa beberapa tahun untuk dilupuskan secara semulajadi. Ianya jika dibakar pula akan menghasilkan gas yang turut mencemar udara kita.

Saya sendiri telah memulakan langkah mengurangkan pergantungan kepada beg plastik dengan memastikan beg kitar semula berbagai saiz dan bentuk sedia tersimpan dalam kereta. Bukan sahaja hari Sabtu, malah hari-hari lain juga saya akan cuba untuk memastikan saya sentiasa membawa beg kitar semula ini dan menggunakannya bila perlu.

Semoga anak cucu kita tidak menyalahkan generasi kita kerana mewariskan dunia yang amat tercemar di masa hadapan. Amalkan cara hidup yang bersih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...