Nuffnang Advertisement

Sunday, July 17, 2011

Berlari Membakar Kalori

Aktiviti fizikal akan meningkatkan kadar metabolisma dan membakar kalori. Jika dipermulaan kita hanya lakukan senaman dengan berjalan, apa kata anda tingkatkan senaman anda kepada berlari perlahan atau ber'jogging'.

Tetapi janganlah terlampau bercita-cita besar untuk berlari terus 5km. Jika anda seorang yang kurang bersenam, anda harus mulakan dengan jarak yang pendek dahulu. 1km hingga 2km untuk satu sessi sudah memadai. Yang penting anda lakukannya dengan kerap. 3 atau 4 kali seminggu.

Mungkin ada yang bertanya kenapa hanya 1km? Tidak mencabar langsung. Sebenarnya berlari adalah satu senaman yang mempunyai impak yang tinggi. Otot anda akan mudah tercedera jika anda tidak biasa melakukannya. Jika anda membebankan tubuh anda dengan larian yang berat pada permulaan, badan anda akan cepat berasa penat. Ini yang menyebabkan ramai yang akan melupakannya selepas 2-3 kali cubaan.

Anda boleh mula menambah jarak larian setelah tubuh badan anda menyesuaikan diri dengan aktiviti larian ini. Buat catatan setiap kali anda selesai berlari. Ini bagi memastikan anda memilih jarak yang sesuai dengan kemampuan anda. Seeloknya tambah jarak sebanyak 10% setiap kali anda merasakan anda telah bersedia untuk pergi lebih jauh.

Yang penting di sini adalah anda harus menilai dahulu kemampuan fizikal anda sebelum memulakan sebarang aktiviti fizikal seperti berlari.

Jika anda berminat untuk menjadikan larian sebagai hobi apa kata anda layari Pacesetters Athletice Club Malaysia. Laman web ini mempromosikan larian sebagai satu cara hidup sihat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...