Nuffnang Advertisement

Wednesday, April 4, 2012

Hobi: "Planted Aquarium"

Sekadar Gambar Hiasan
Antara cara mengurangkan tekanan/stress dalam rutin seharian ialah dengan memilih satu hobi. Setiap orang ada minat dan kecenderungan masing-masing untuk melakukan sesuatu yang lain dari apa yang biasa dilakuan setiap hari. Terlampau menumpukan pada kerja juga kadang-kadang memenatkan minda.

Antara hobi-hobi yang biasa menjadi pilihan adalah seperti fotografi, berbasikal, menanam pokok bunga, menjahit, menulis blog, memelihara ikan dan sebagainya. Baru-baru ini saya telah memilih satu hobi yang tak kurang menariknya juga. Hobi yang saya pilih ialah Lanskap Akuarium. Nama lain bagi hobi ini ialah 'Planted Aquarium' atau 'Aquascaping'.

Hobi ini sebenarnya ialah memelihara tumbuhan air di dalam persekitaran akuarium yang terkawal. Ikan atau haiwan lain tidak menjadi keutamaan, cukup sekadar seekor atau dua sebagai pelengkap ekosistem. Anda juga tidak memerlukan akuarium yang besar. Ianya boleh dimulakan dengan akuarium yang kecil (dipanggil nano akuarium) bersaiz 1 kaki.

Cabaran utama dalam hobi ini ialah menghasilkan satu lanskap tumbuhan yang menarik berdasarkan beberapa konsep tertentu. Kepelbagain tumbuhan dan lumut akan memberi impak seperti pemandangan asli di dalam kolam air atau sungai. Selain tumbuhan, objek seperti batu dan ranting/dahan kayu lama juga akan menambahkan lagi keaslian sesuatu lanskap.

Berikut adalah beberapa gambar dari akuarium saya (beginners.)

My Planted Aquarium
My Planted Aquarium
My Planted Aquarium
My Planted Aquarium




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...