Nuffnang Advertisement

Saturday, April 21, 2012

Menu Diet Untuk Seminggu

Menu diet untuk seminggu
Bagi mereka yang serius untuk mengurangkan berat badan atau ber 'diet'. Anda haruslah merancang menu makanan anda lebih awal. Jangan biarkan anda membuat keputusan disaat akhir apabila tiba waktu makan. Jika anda tidak merancang pemakanan anda, dikhuatiri anda akan membuat pemilihan makanan yang kurang sesuai dengan matlamat anda.

Pengurusan berat badan (weight management) bukan bermaksud anda mengabaikan waktu makan. Tetapi ia lebih kepada anda menguruskan pemakanan anda dengan bijak. Makan dengan otak dan bukan dengan nafsu. Makan dengan kuantiti yang kecil tidak menjadi masalah, walaupun anda makan 6 kali sehari.

Anda boleh gunakan menu diet di atas sebagai panduan dan olah semula mengikut kesesuaian anda. Tidak semestinya anda mengikut menu diet tersebut seratus peratus seperti cadangan saya. Yang penting anda haruslah memastikan bahagian (portion) makanan yang kecil dari biasa. Jika nasi pastikan hanya dalam separuh mangkuk sahaja. Sepotong ayam dada atau sepotong ikan sahaja. Tapi tiada masalah jika anda lebihkan buah-buahan dan sayur-sayuran. Elakkan minyak, cheese, keju atau mayonis jika boleh.

Program pengurusan berat badan TRA adalah program yang membantu anda mengurangkan berat badan dan memastikan tiada kesan sampingan, anda menjadi lebih sihat selepas mengurangkan berat badan dan tidak kembali ke berat asal apabila program tamat. Ini kerana program ini menggalakkan perubahan cara hidup dan pemikiran, ia tidak bergantung kepada ubat untuk menurunkan berat.

Pengurangan berat badan tidak sama dengan pengurangan lemak dalam badan.

Berat badan = Tulang + Air + Otot + Lemak

Jangan bergembira jika berat badan anda turun kerana pengurangan air dan otot

Pengurangan otot = Kadar metabolisma rendah

TRA menggalakkan pembinaan otot yang sihat dan meningkatkan kadar metabolisma. Kadar metabolisma yang tinggi akan memastikan badan anda lebih mudah membakar bahan lemak dalam badan.






2 comments:

  1. 6000 kalori ---> 1 kilo.. kalau nak bakar .. www.redlomo.com :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...